Insula Thassos este, pentru romani, cea mai apropiata destinatie de vacanta din Grecia si una dintre cele mai frumoase locuri in care se poate face plaja. De aceea, este si una dintre destinatiile preferate ale romanilor, mai ales ca nu este nici foarte scumpa – vezi aici cateva preturi. Dar, pana acolo, trebuie traversata… Bulgaria, cu ale ei drumuri cu multe restrictii de viteza si cu politisti la panda, gata sa-i taxeze (spaguiasca) pe soferii romani care vor sa mearga macar la fel de repede precum pe drumurile nationale de la noi.
Prin urmare, Bulgaria trebuie traversata cat mai repede cu putinta, iar cel mai scurt, mai rapid si in acelasi timp cel mai bun drum pentru a face asta este, in opinia noastra, ACESTA. Acest traseu are o lungime totala de aprox. 500 kilometri, calculata din vama Giurgiu-Ruse, pe unde ies din tara, spre Bulgaria, cei mai multi dintre romanii care merg in Grecia, si pana in portul Keramoti, de unde se ia feribotul spre Thassos.
Pe aceasta varianta, drumul din vama romano-bulgara si pana la feribotul spre Thassos se parcurge, practic, in aproximativ 7-8 ore, respectandu-se viteza legala de deplasare. Mai mult, drumul efectiv prin Bulgaria are o lungime de doar 390 de kilometri si se poate parcurge in aproximativ 5,5-6 ore.
Traseul are urmatoarea configuratie: din vama urmati Drumul National 5 bulgaresc (Drumul european E85), spre Sofia si Veliko Tarnovo, pe centura Ruse si apoi Byala. Atentie! Trebuie sa va cumparati vigneta pentru Bulgaria. Pretul oficial este de 8 euro, adica 15 leva, dar daca platiti in lei, cash, vi se vor lua 40 sau 50 de lei, in functie de dorinta vanzatorului. Nu exista o explicatie logica sau legala a acestui pret, in afara de specula bulgareasca. Cumparati-o cu euro sau leva, daca aveti, ori platiti-o cu cardul – in vama uneori „nu functioneaza sistemul” – sau de la o benzinarie „de marca”, imediat dupa iesirea din vama, cu cardul, chiar daca este in lei.
Din Veliko Tarnovo urmati DN 55, spre Svilengrad. Va recomandam sa NU continuati pe DN 5, spre Gabrovo – Kazanlik – Stara Zagora, chiar daca este un drum mai important! DN 5 este in aceasta zona o sosea de munte, cu foarte multe serpentine stranse, cu doar o banda pe sens si mult mai aglomerat. DN 55 spre Svilengrad este un drum mai liber, iar prin zona muntoasa este reabilitat recent, avand pe alocuri cate doua benzi pe sensul de urcare, nefiind la fel de sinuos precum DN 5.
Prima mare intersectie o veti avea dupa localitatea Gurkovo, cand drumul national 55 se va intersecta cu DN 6 bulgaresc. Tendinta – si a GPS-ului, si a soferilor, accentuata de indicatoare – va fi sa faceti dreapta pe DN 6, spre Kazanlik si Sofia, dar sfatul nostru este sa nu o faceti (este foarte ok si cealalta varianta, prin Stara Zagora, ba chiar e un pic mai scurta, doar ca de regula este mai aglomerata). Continuati drept inainte pe DN 55, spre Nova Zagora, chiar daca drumul lasa impresia unuia secundar. Intr-adevar, pe o portiune de cativa kilometri, drumul chiar devine prost, fiind construit din piatra cubica.
Nu va speriati, pentru ca nu dureaza mult. Dupa primul sat, drumul redevine bun si asfaltat. Aproape de Nova Zagora va veti intersecta din nou cu un drum principal, DN 66, dar nu faceti nici aici dreapta spre Stara Zagora si Sofia, ci faceti stanga, spre Svilengrad. Dupa circa 300 de metri, virati dreapta (veti vedea un indicator de Autostrada spre Sofia). Apoi mai mergeti cativa kilometri – este tot DN 55 – si veti ajunge la Autostrada A1 bulgareasca (Autostrada Trakia). Intrati pe prima bretea, spre Sofia.
Aveti de mers 30 de kilometri pe autostrada, unde puteti rula cu 140 km/ora, cat este viteza legala in Bulgaria. Iesiti la primul nod, pe a doua iesire, spre Haskovo. De aici reintrati pe DN 5 bulgaresc si il urmati pana la granita cu Grecia. Veti traversa 3 orase principale: Dimitrovgrad, Haskovo – unde indicatoarele va vor indruma pe centura ocolitoare a orasului, nu foarte buna, dar mai rapida – si Kardzali.
Atentie! In orasul Kardzali sunt ultimele benzinarii la care mai puteti alimenta in Bulgaria, inainte de a intra in Grecia. Si este chiar recomandat sa o faceti, dat fiind ca preturile carburantilor in Grecia sunt sensibil mai mari fata de cele din Bulgaria. De altfel, benzina si motorina este mai ieftina in Bulgaria chiar si fata de Romania. Puteti de asemenea plati cu cardul (Mastercard sau Visa), chiar daca sunt carduri in lei.
Putin dupa Kardzali urmeaza o portiune de drum nou construit, bine semnalizat, spre punctul de frontiera Makaza. Avantajul acestei rute este ca TIR-urile nu au voie pe acest drum. Dupa aproximativ 40 de kilometri veti ajunge la vama bulgaro-greceasca. Gata, ati traversat rapid si cu bine Bulgaria!
La greci veti continua de asemenea de un drum nou construit, pe care veti merge aproximativ 22 de kilometri, pana in apropiere de orasul Komotini, unde veti intra pe Autostrada 2, Egnatia Odos (urmariti indicatoarele spre Xanthi). Pe autostrada greceasca veti parcurge 100 de kilometri, cu 130 de kilometri pe ora. La un moment dat veti plati 2,40 euro, intr-un punct de taxare inainte de nodul Xanthi Est.
Veti intalni indicator de iesire spre Thassos si Chrysoupoli, iar dupa alti 20 de kilometri ajungeti in Keramoti, de unde luati feribotul spre Thassos. Pentru aceasta veti plati 16 euro pentru un autoturism si 3 euro pentru o persoana adulta. Gata, sunteti in Thassos!
6 comentarii
ok,f buna explicarea,intrebarea mea este daca pt feribot se taxeaza cainii de talie mare,ms 🙂
Nu se precizeaza nimic despre taxarea animalelor de companie, prin urmare nu este taxata.
Pingback: IQool on Tour: Cum să îți petreci vacanța în Thassos? - IQool
buna,am folosit indicatiile tale pentru prima oara cand am fost in Thassos.
plec din nou in iulie si vreau sa-ti spun ca sunt cele mai bune pe care le-am gasit si m-au ajutat enorm.
sunt clare si precise.Ma bucur ca le-am regasit pe net.
multumesc din inima
Multumim si noi ptr aprecieri! Drumuri bune si frumoase!
Buna, si noi pleacam duminica dimineata, cu o bebelina la bord. O sa urmam drumul recomandat de tine pentru a fi cat mai ocnfortabil pentru ea! Multumim