Guvernul se mai gandeste ce face cu Autostrada Comarnic – Brasov

0

Discutiile dintre Guvernul Romaniei si consortiul care a castigat contractul de construire in concesiune a Autostrazii Comarnic – Brasov vor continua pana in aprilie, timp in care nu se va face nimic concret in legatura cu acest proiect. De altfel, discutiile bat pasul pe loc de mai bine de 1 an si ar fi trebuit incheiate pe 15 februarie.

Motivul invocat de data acesta pentru tergiversarea lucrurilor este acela ca statul vrea sa gaseasca un model financiar mai eficient in raport cu bugetul si sa atraga finantare de la institutii financiare internationale, potrivit Ministerului Transporturilor (MT).

Premierul a cerut in ianuarie ministrului Transporturilor, Ioan Rus, ca, pana pe 15 februarie, sa fie decisa semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii sau rezilierea procedurii, aratand ca nu se mai poate astepta.

Totusi, Ioan Rus a decis ca se mai poate astepta vreo doua luni: “Am discutat cu consortiul si, in varianta in care vom reusi sa restructuram proiectul si sa gasim un model financiar mai eficient in raport cu bugetul tarii, pe care sa-l aducem intr-o zona in care pot participa si alte institutii financiare internationale (BEI, BERD, IFC – cu care MT are programate discutii pe aceasta tema) si daca vom avea si o pozitie favorabila si din partea Eurostat, deci daca gasim o astfel de varianta, care sa fie acceptata de toata lumea, mergem mai departe. Daca nu, si se mentin datele actuale, va trebui sa gasim o alta constructie a acestui proiect. Pe aceste coordonate ale restructurarii proiectului continuam pana in luna aprilie discutiile cu partenerii din consortiul Vinci-Strabag-Aktor”.

La inceputul anului 2014, CNADNR a incheiat un memorandum cu consortiul format din Vinci-Strabag-Aktor prin care se prevede concesiune de lucrari publice pentru proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea autostrazii Comarnic-Brasov, cu o lungime de 53,22 kilometri.

 

Costuri astronomice

Durata contractului de concesiune este de 30 de ani, din care 4 ani constructie si 26 de ani operare si intretinere, iar valoarea estimata pentru lucrarile de proiectare si constructie este de 1,828 miliarde euro (fara TVA). Statul ar fi platit 2,7 miliarde euro pentru constructia, operarea si intretinerea autostrazii Comarnic-Brasov timp de 30 de ani daca ar fi avut banii, insa pentru ca firmele castigatoare ar construi autostrad din fonduri obtinute de la banci, costul total ar urma sa urce la astronomica suma de 8,45 miliarde euro.

Termenul anuntat de autoritati pentru semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii Comarnic – Brasov a fost amanat de mai multe ori. Statul a mai incercat de doua ori sa construiasca autostrada Comarnic-Brasov, ultima tentativa avand loc in 2010, cand castigatorul licitatiei, asocierea Vinci (Franta) – Aktor (Grecia), a renuntat la contract.

Share.

Adauga Comentariu