Guvernul Ponta pregateste de mai bine de 2 ani proiectul Autostrazii Comarnic – Brasov, cu o lungime de 53 kilometri, care ar urma sa se construiasca in concesiune. Mai exact, statul sa nu cheltuiasca nimic initial, pentru ca spune ca nu are acum bani, constructorul sa realizeze autostrada pe banii sai, timp de 4 ani, iar apoi, timp de 26 de ani, sa intretina autostrada, iar statul sa plateasca pentru asta si pentru construirea autostrazii o suma de bani, in rate. Un fel de credit pe 30 ani, cu o perioada de gratie de 4 ani – cat dureaza construirea propriu-zisa a autostrazii.
Constructorul a fost ales, fiind vorba de asocierea de firme Vinci din Franta, Strabag din Austria si Aktor din Grecia. Deocamdata nu s-a demarat nimic concret in privinta lucrarilor la autostrada, dar s-au finalizat estimarile privind costurile totale.
Potrivit guvernului, costurile de constructie a autostrazii – adica in primii 4 ani – s-ar ridica la 1,82 miliarde de euro. Pentru intretinerea anuala a autostrazii, dupa deschiderea acesteia, ar fi necesari, spune tot guvernul, in jur de 35 de milioane de euro pe an. Adica 910 milioane de euro pentru 26 de ani, astfel ca pentru cei 30 de ani ar fi necesari 2,73 miliarde de euro (construire plus intretinere) Dar, pentru ca spune ca oricum nu are acesti bani acum, lasa problema costurilor in seama firmei care va construi si intretine autostrada. In perioada de 26 de ani, concesionarul va aplica taxe pe autostrada, va incasa chirii din spatiile de servicii, iar daca aceste sume nu vor acoperi rata anuala convenita, statul se obliga sa puna de la el diferenta. Teoretic, totul suna bine.
O suma colosala
Totul pana la a pune in practica proiectul. Si asta pentru ca, potrivit calculelor Guvernulu Ponta, suma – adica rata – pe care statul ar trebui sa o achite anual catre firma concesionara s-ar ridica la nu mai putin de 325,2 milioane de euro! Iar asta inseamna, in total, in cei 26 de ani, nu mai putin de 8,455 miliard de euro! In loc de 2,73 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, Romania va trebui sa achite catre asocierea Vinci – Strabag – Aktor o suma de peste 3 ori mai mare!
Trecand peste faptul ca autostrada Comarnic – Brasov chiar este necesara – ar fi trebuit de fapt sa fi existat de mult, pentru ca vorbim de cel mai circulat si aglomerat tronson de drum din tara, de ce ar trebui sa plateasca Romania o suma exorbitanta pentru doar 53 de kilometri de autostrada? Adica nu mai putin de 160 de milioane de euro pe kilometru? Doar pentru ca spune guvernul ca nu are bani acum?
Guvernul chiar are banii…
In primul rand, statul nici nu are nevoie de intreaga suma de bani ACUM. Are nevoie de 1,82 miliarde de euro in 4 ani – in perioada efectuarii lucrarilor – si apoi de inca 35 de milioane de euro pe an, pentru a o intretine – un mizilic: cam cat spaga acordata in Dosarul Microsoft, de exemplu. Suma care s-ar strange mult mai usor din taxele de autostrada si din inchirierea spatiilor de servicii. Cum s-a ajuns in varianta concesionarii la o suma de 325,2 milioane de euro pe an, adica de aproape 10 ori mai mult, este dincolo de puterea de intelegere a cuiva – cu exceptia Guvernului Ponta.
Si degeaba spune Guvernul ca nu are cei 1,82 miliarde de euro, pentru ca de fapt chiar ii poate avea. Iar o parte din acestuia ar trebui sa-i aiba deja. Anul trecut in aprilie, acelasi Guvern introducea o acciza suplimentara de 7 eurocenti /litrul de carburant, bani care ar trebui folositi la construirea de autostrazi, dupa cum promitea Victor Ponta atunci. Tot atunci, Guvernul estima ca va colecta la buget din aceasta acciza suplimentara circa 1,5 miliarde de lei anual. Adica 333 milioane de euro, la cursul de 4,5 lei/euro. Prin urmare, in 5 ani si jumatate s-ar strange, din aceasta acciza, 1,82 de miliarde de euro, adica exact costul Autostrazii Comarnic – Brasov.
Teoretic, pana acum s-au strans deja vreo 300 de milioane de euro, bani arhisuficienti pentru demararea lucrarilor la Autostrada Comarnic – Brasov. Iar peste inca 4 ani si vreo 8 luni de acum incolo autostrada ar putea fi gata doar din banii colectati din acciza pe carburant. Cam atat s-ar intinde si perioada de finalizare a lucrarilor facute de asocierea Vinci – Strabag – Aktor in baza contractului de 8,45 miliarde de euro. Si atunci, de ce nu se face autostrada cu bani de la buget – adica din banii nostri, ai soferilor care platim acciza suplimentara pe carburant tocmai pentru a se putea construi autostrazi noi, altele decat cele realizate din bani europeni nerambursabili?