Cele mai importante reguli de sofat pe timp de iarna

1

Oricat de experimentat te consideri la volan, niciodata nu poti spune ca le stii pe toate si ca te descurci cu adevarat in orice situatie din trafic. Mai ales in sezonul rece, cand lucrurile stau cu totul altfel. Insa cu cat experienta ta la volan este mai redusa, cu atat mai important este sa citesti si sa retii urmatoarele sfaturi pentru sofatul pe timp de iarna, oferite de specialistii Mitsubishi Motors Romania.

In primul rand, trebuie sa fii constient ca pe zapada, polei ori viscol trebuie sa conduci preventiv. Conform statisticilor Politiei Rutiere, cele mai grave accidente sunt provocate de doua categorii de participanti la trafic: soferii fara experienta, care nu constientizeaza ca iarna conditiile de trafic sunt cu totul altele, si se comporta ca si cand nu s-ar fi schimbat nimic, dar care nici nu stiu sa reactioneze cand apare o situatie pe care nu au mai intalnit-o, si soferii care conduc cu viteza si care cred ca, daca au viteza legala pe un drum in conditii de iarna totul va fi bine.

In al doilea rand, trebuie sa ai masina echipata cu anvelope de iarna, chiar si fara sa te deplasezi pe un drum cu polei ori zapada, mai ales daca temperaturile sunt negative.

In al treilea rand, inainte de a pleca cu masina la drum, tineti cont ca este foarte important ca aceasta sa fie curatata complet de zapada inainte de a pleca la drum. Avem nevoie de vizibilitate prin toate geamurile, iar o atentie sporita este bine sa fie acordata degajarii oglinzilor retrovizoare de zapada si gheata. Stratul de zapada lasat pe capota sau acoperis va fi antrenat de curent pe masura ce viteza de deplasare creste si ne va incomoda atat pe noi cat si pe cei aflati in spatele nostru.

Iata cele mai importante reguli de condus pe timp de iarna:

– Plecarea de pe loc este recomandat a se efectua cu accelerare usoara, dozand forta de apasare a pedalei. In cazul in care rotile se invartesc in gol, se va cupla treapta a doua a cutiei de viteze pentru a reduce cuplul transmis. Accelerarea puternica va determina patinarea rotilor, chiar daca utilizam anvelope de iarna.

– In timpul deplasarii, pastrati o distanta suficienta fata de autovehiculul din fata, astfel incat sa puteti frana in conditii de siguranta. Folositi cat mai mult frana de motor, retrogradand cu cate o treapta, pericolul ruperii aderentei fiind mult diminuat fata de utilizarea franei de serviciu. Pedala de frana trebuie actionata fin, completand frana de motor si evitand blocarea rotilor. In cazul in care conduceti o masina fara sistem ABS, apasati ferm pedala de frana pana la limita blocarii rotilor. Eliberati pedala si franati din nou. Daca masina este echipata cu ABS, nu trebuie decat sa apasati pedala de frana cu o intensitate corelata cu situatia de trafic, iar acesta isi va face simtita prezenta, permitandu-va sa evitati obstacolul atunci cand observati ca distanta de franare este insuficienta.

– Acordati atentie sporita perioadelor in care temperatura este apropiata de 0 grade Celsius (-3 grade Celsius pana la +3 grade Celsius). In aceste perioade stratul de gheata este in curs de formare sau de topire si suprafetele acoperite de polei alterneaza cu cele uscate. Aderenta anvelopelor atinge cel mai scazut prag posibil, fiind necesar ca deplasarea sa se realizeze cu precautie.

– Virajele pot reprezenta un potential pericol atunci cand carosabilul este alunecos. Reduceti viteza suficient inainte de intrarea in curba, astfel incat sa puteti trece in siguranta. Intotdeauna este mai usor sa franam in linie dreapta decat dupa ce am intrat in viraj. In plus, cu cat cuplul transmis rotilor directionale este mai mic, cu atat virarea se efectueaza mai usor. Pastrati viteza constanta si nu franati cat timp aveti rotile bracate, urmand ca, la iesirea din viraj, accelerarea sa se faca progresiv.

-Derapajul este o situatie cu care ne putem confrunta pe timp de iarna. Daca acesta apare pe puntea fata, eliberati pedala de acceleratie, manevrati volanul in sens invers deraparii, retrogradati in treapta inferioara a cutiei de viteze si apasati usor frana pana cand obtineti controlul. Deraparea spatelui apare mai des in cazul masinilor cu tractiune pe spate si este foarte periculoasa. In aceasta situatie eliberati progresiv acceleratia si rotiti cu calm volanul in sensul deraparii, pentru a evita rotirea masinii, dar fara a actiona frana. Mai exact, daca spatele pleaca in stanga este necesar sa viram stanga, iar daca alunecarea se produce in dreapta este necesar sa viram dreapta.

– La urcarea rampelor, utilizati cea mai mare treapta de viteza in care motorul inca trage, astfel incat sa diminuati puterea transmisa rotilor, reducandu-se astfel posibilitatea ca acestea sa se invarta in gol. Incercati sa pastrati o viteza constanta. La coborarea pantelor, utilizati cat mai mult posibil frana de motor.

– Adaptati viteza de deplasare la conditiile de iarna. Nu uitati ca aderenta anvelopelor pe un carosabil acoperit cu zapada sau gheata reprezinta numai 30% din cea inregistrata pe asfalt uscat. Cine merge prea repede are sanse mari sa ajunga in afara drumului.

– In intersectii, atunci cand puneti in miscare autoturismul la culoarea verde a semaforului, porniti incet si incercati sa va asigurati ca cei care ar trebui sa se opreasca reusesc sa faca acest lucru, tinand cont de faptul ca asfaltul poate fi acoperit cu zapada sau gheata.

– Acordati o atentie sporita pietonilor aflati in apropierea caii de rulare, indeosebi in zonele intens circulate. Acestia pot aluneca si pot ajunge in fata masinii.

– Reduceti cat mai mult posibil orice alte activitati atunci cand va aflati la volan (discutii telefonice – chiar daca utilizati car-kit maini libere, setari sau reglaje Radio-CD, ceas, GPS, etc.) deoarece conditiile de iarna penalizeaza mult mai rapid si cu consecinte mult mai grave secundele de neatentie.

Alternativa

In zilele cu caderi abundente de zapada si imediat dupa, analizati alternativa deplasarii cu mijloacele de transport in comun. Luati in calcul dificultatea deplasarii cu autovehiculul propriu, cat si cea a gasirii unui loc de parcare la destinatie. In plus, cu cat sunt mai putine masini in trafic, cu atat va fi mai facila si mai rapida actiunea utilajelor de deszapezire.

Informati-va!    

Daca sunteti nevoiti sa conduceti in afara localitatii, iarna, pe vreme nefavorabila, este bine sa verificati prognoza meteo si rapoartele privitoare la starea drumurilor. Evitati sa plecati la drum cand se anunta cod portocaliu de ninsoare si viscol.

Stati acasa pe cod rosu!

In cazul codului rosu, stati acasa sau acolo unde va aflati! Cu siguranta veti gasi drumuri inchise ori veti ramane inzapezit prin cine stie ce locuri izolate. Oricum nu veti ajunge la timp la destinatie, dar va riscati chiar viata dvs si a celor care va insotetsc in masina.

Daca totusi plecati, stiind ca prin zona tranzitata va ninge, pregatiti-va pentru ce este mai rau, chiar daca meteorologii nu au emis inca un cod rosu. Astfel, inainte de a pleca la drum, umpleti rezervorul autoturismului si apoi realimentati periodic, in cursul deplasarii.

Nu va urcati obosit la volan, verificati sistemul de ventilatie si luminile inainte de plecare. Este bine sa purtati haine calduroase, dar care sa nu va restrictioneze miscarile. Asigurati-va ca aveti in masina lichide si mancare neperisabila si verificati ca bateria telefonului mobil sa fie incarcata. Anuntati o persoana cunoscuta asupra rutei pe care urmeaza sa o parcurgeti si a orei la care estimati sosirea.

In timpul deplasarii, folositi pe cat posibil drumurile principale si adaptati viteza de deplasare la conditiile de drum si trafic. Nu in ultimul rand, este bine sa va inarmati cu rabdare, sa va pastrati calmul, sa anticipati situatiile de trafic si sa fiti toleranti fata de ceilalti soferi.

In situatia in care conditiile meteorologice nu va mai permit deplasarea si ramaneti inzapeziti, incercati sa aflati daca exista o localitate in apropiere unde sa va puteti adaposti. Daca sunteti nevoiti sa ramaneti in masina, nu intrati in panica si folositi telefonul mobil pentru a cere ajutor.

IMPORTANT!

Verificati ca zapada sa nu blocheze teava de esapament, existand pericolul intoxicarii cu gazele emise. De asemenea, in perioada in care motorul este pornit, deschideti din cand in cand geamul. Incercati sa va miscati permanent, in special extremitatile, pentru a tine circulatia in miscare si a evita degeraturile. In masura in care in masina sunt mai multi pasageri, dormiti pe rand, daca sunteti singur este imperativ necesar sa ramaneti treaz.

Daca va blocati in zapada, eliberati zonele din fata si din spatele rotilor. In masura in care autoturismul este echipat cu sistem de control al tractiunii, este indicat sa il decuplati, astfel incat sa puteti tura motorul atat cat este necesar. Incercati sa realizati un balans fata-spate pentru a inainta putin cate putin si nu virati rotile. Daca sunteti insotit puteti incerca, pe langa clasicul impins, sa solicitati pasagerului sa se aseze pe capota, deasupra uneia dintre rotile motrice, greutatea suplimentara putand rezolva, in unele cazuri, situatia. Manevra trebuie efectuata insa cu foarte mare atentie, pentru evitarea accidentarii pasagerului!

Indiferent de solutia aleasa, nu turati foarte mult motorul, intrucat frecarea realizata de catre rotile fara aderenta va topi zapada sau gheata si va veti impotmoli si mai rau. Daca introduceti obiecte sub roti pentru a castiga aderenta, nu stati in spatele masinii, pentru ca acestea pot fi aruncate, riscul de a fi lovit fiind unul foarte mare.

La fel de important: ajutati-i pe alti soferi aflati in dificultate! Ganditi-va ca ati putea fi in locul lor.

Sa aveti drumuri bune!

 

 

Share.