Transfagarasan sau Transalpina: care este mai frumoasa?

0

Este Transfagarasan cea mai frumoasa sosea din lume? Faptul ca asta a spus, la un moment dat, emisiunea Top Gear, inseamna enorm pentru noi, ca tara, din punct de vedere turistic, dar nu reprezinta automat adevarul absolut. Tine nu doar de subiectivitatea fiecaruia, ci si de numarul de kilometri de sosele de munte parcurse cu masina.

Dar este Transfagarasan macar cea mai frumoasa sosea din Romania? Sau a fost detronata de mai nou-aparuta Transalpina? Parerile sunt impartite si la fel de subiective. O analiza bazata pe informatii certe ar putea face diferenta.

Transfagarasan

O privire inapoi

Oficial, Transfagarasan este intreg DN 7C, cu o lungime de 151 kilometri, ce leaga DN7 (in comuna Bascov, Arges) de DN1 (intre localitatile Cartisoara si Carta, judetul Sibiu). Atinge cota maxima de 2.042 de metri, in dreptul Lacului Balea. Partile cu adevarat spectaculoase sunt doua: cea dintre Cetatea Poienari si Barajul Vidraru, cu o lungime de circa 5 km si asfalt prost, si cea dintre Cabana Capra (pana unde soseaua este deschisa si iarna) si Balea Cascada, cu o lungime de 22 de kilometri – portiunea de urcare si coborare la si de la Lacul Balea, care este inchisa intre noiembrie si iunie. Aceasta sectiune are asfalt ceva mai bun si marcaje mai noi, dar drumul nu impresioneaza prin calitate, ci mai ales prin serpuirea sa si peisajul inconjurator, care iti taie rasuflarea. Are 27 de curbe stranse, cele mai multe in ac de par, dar drumul nu este unul dificil de parcurs – doar pentru incepatori si pentru cei fara experienta pe drumuri de munte.

Sus, sus, sus...

Spectaculozitatea este data si de sentimentul fantastic pe care ti-l creeaza piscurile impresionante ale Fagarasilor, ce parca stau sa se pravale peste tine, in timp ce urci spre ele cu masina.

Transfagarasanul este presarat si cu cateva tunele, cel mai lung fiind chiar cel de la Balea, avand aproape 900 de metri (este de altfel si cel mai lung tunel din tara), insa toate arata mai degraba a grote decat a tunele rutiere.

Lacul Balea, vazut de sus, unde nu poti ajunge decat cu piciorul

Punctul de maxim interes al oricarui calator de pe Transfagarasan este zona Lacului Balea – de unde pornesc mai multe trasee spre culmile Fagarasilor – si de unde privelistea asupra Transilvaniei este una cu adevarat unica. Trebuie insa sa fie foarte senin, ceea ce nu se intampla intotdeauna in aceasta zona.

Aici exista si doua parcari cu plata: una privata, pe partea cu lacul (pe dreapta, la iesirea din tunel, spre Sibiu), unde pretul este de 4 lei ora, si alta pe partea opusa, de stat, unde taxa este de 5 lei inteaga zi. Exista si o telecabina intre Balea Cascada si Balea Lac, tariful fiind de 60 de lei dus-intors de persoana (sau 30 de lei doar dus sau intors), copiii pana in 12 ani urmand sa achite doar jumatate de pret. Programul de functionare este zilnic, intre orele 9.00-17.00.

Transalpina

Un spectacol mut

Ca si Transfagarasan, Transalpina taie Carpatii Meridionali, de la sud la nord, doar ca prin masivul Parang. Soseaua are denumirea oficiala de DN 67C si are o lungime de 146 de kilometri, legand localitatile Bengesti, in dreptul DN 67, si Sebes, in dreptul DN 7, trecand prin Novaci, Ranca si Sugag. Este cea mai inalta sosea din Romania, atingand 2.145 de metri in Pasul Urdele.

In vechime, traseul Transalpinei se continua de la Sugag spre Jina, Poiana Sibiului si Miercurea Sibiului, bucata constituita in prezent de drumurile judetene 106E si 106G, reabilitate si de buna calitate, cu peisaj extrem de frumos si de pitoresc.

Marea problema a Transalpinei este ca drumul nu este 100% finalizat, lucrarile fiind stopate de circa 3 ani, din cauza intrarii in insolventa a firmei constructoare, Romstrade. Drumul este insa practicabil pe toata lungimea sa, cu orice masina, portiunile nereabilitate ori inca in lucru fiind destul de putine. Partea ce mai spectaculoasa a Transalpinei este cea cuprinsa intre iesirea din Novaci si apropierea de Obarsia Lotrului – intersectia cu DN 7A, aceasta sectiune avand o lungime de circa 38 de kilometri, cu aproximativ 60 de curbe stranse, din care jumatate in ac de par.

Parapetii de siguranta sunt montati, dar mai este de lucru

Aceasta portiune este finalizata in proporie de circa 90%, avand si marcaje, si parapeti. Este insa o sosea mai dificila pentru cei cu experienta mai putina pe drumuri pe munte – trebuie urcata cu viteza a doua ori chiar cu a-ntaia – dar nu este imposibil pentru nimeni.

Spectaculozitatea soselei este data nu doar de serpuirea ei, ci si de faptul ca, spre deosebire de Transfagarasan si de toate celelalte sosele de munte din tara, aceasta este si o sosea de creasta, care merge practic pe varful muntilor. Este o senzatie unica pe care o ai ca sofer, atunci cand te simti conducand nu pe langa munte, ci direct pe cel mai inalt punct al muntelui.

Lacul Oasa, intre Obarsia Lotrului si Sebes

Peisaj frumos veti gasi si intre Obarsia Lotrului si Sugag, mai ales in zona Lacului Oasa, doar ca drumul este mai prost, existand chiar si o portiune neasfaltata.

Trebuie spuse cateva vorbe si despre Ranca, ce se vrea a fi statiunea montana de baza a Transalpinei. Din pacate, Ranca este o aglomerare de vile si pensiuni, construite anapoda, inghesuite, fara niciun fel de plan urbanistic ori de dezvoltare, o asezare haotica, cu strazi secundare neasfaltate si stiluri atat de diferite incat alcatuiesc un adevarat ghiveci arhitectural. Ranca, dezvoltata aproape de la zero dupa 1990, a pierdut sansa de a fi o statiune moderna si construita pentru viitor.

Pana la urma, care este ce mai frumoasa sosea: Transfagarasan ori Transalpina? Din punctul nostru de vedere, Transalpina castiga acest titlu, mai ales atunci cand va fi finalizata 100%.

Dar ca sa aflati singuri raspunsul la aceasta intrebare, trebuie in primul rand sa conduceti pe amandoua. Iar ca impresiile sa fie cat mai proaspete, este bine sa le faceti in doua zile consecutive.

Drumuri bune!

GALERIE FOTO:

Share.

Adauga Comentariu